Kategorier
Nyhet Okategoriserade

The blue boy vinner Filmörnen

Återigen vinner en animerad film av syskonen Ida och Rickie Cai FIlmörnen.

Det är en stark historia om barnmisshandel i animerad form som juryn slutligen lyfter som segrare av alla Filmörnens 29 bidrag. Filmen ”The blue boy” av Rickie och Ida Cai får publiken och åskådarna att häpna. Rickie Cai, Amanda Hoflin, Pauline Pokrywiecki och Leo Nordlund vann även Noomaraton Värmland, tidigare på dagen.

Förra året vann syskonen Ida och Rickie med filmen ”To the Moon” och återigen är de överst på prispallen och får med denna seger tävla för Värmland på Novemberfestivalen SM i ung kortfilm. Även mellanviktsvinnaren ”En fisk utan gälar” av Elias Hammarlund går vidare till Novemberfestivalen.

Årets Jury var Tobias Henriksson, belysningsmästare/gaffer, Maja Britasdotter Östberg, producent och Michael Brolin, skådespelare och stuntman och de har valt följande vinnare.

The blue boy Ida och Rickie Cai
Foto Nicklas Sternegård

FILMÖRNEN
The blue boy – Rickie Cai & Ida Cai
”En historia som får oss att häpna, och längta efter mer. Denna starka berättarröst har definitivt mer att bjuda på i framtiden.”

Mikael Bengtsson Högman
Foto Nicklas Sternegård

BÄSTA SUPERVIKT
Avfall – Mikael Bengtsson Högman
”Genom stort mod och ett stilgrepp där ljudet tar en egen roll som vår huvudkaraktär har som enda motspelare har vinnaren lyckats bygga upp en tänkvärd konflikt med de enklaste medlem. Vi finner detta experimentella drama nyskapande och utmanande och passande i såväl biosalong som installationsverk i konstsammanhang.”

BÄSTA TUNGVIKT
The blue boy – Rickie Cai & Ida Cai
”En gripande historia som berättas stilsäkert både i form och uttryck. Ämnet är tungt, men hanteras med stor artistisk integritet.”

Elias Hammarlund
Foto Nicklas Sternegård

BÄSTA MELLANVIKT
En fisk utan gälar – Elias Hammarlund
”Berättelsen om den berömda fantasyförfattaren som brottas med en moralisk konflikt mellan karriären och sin döende mor har skapat en tänkvärd filmupplevelse som ytterligare förstärks av en väl utförd redigering, bra avvägd pacing och en mycket bra huvudskådespelare.”

Elliot Alfredsson och Troy Johansson Vivungi
Foto Nicklas Sternegård

BÄSTA LÄTTVIKT
IsReal – Troy Johansson Vivungi, Elliot Alfredsson och Liam Lindberg
”Filmen väcker tankar om hantering av teknologins etiska dilemman. För att skapa spänning har man effektivt använd spänningsmusik och klippt filmen på ett fängslande vis. Vi ser fram emot framtida projekt från dessa unga begåvade filmskapare.”

PUBLIKPRISET
The Way Out – Miranda Lunnerhag

BÄSTA REGI
Thea Grude – Chassé 
”Genom att skickligt ta tillvara på de befintliga medlen, lyfta manus och behålla stämning, tonaliteten och nerv genom hela filmen. Skådespel på hög nivå, iakttagna detaljer, korrekt kostym och locationval och ett smart sätt att arbeta med det befintliga ljuset.”

BÄSTA MANUS
Elias Hammarlund – En fisk utan gälar
”Livet är fullt av viktiga vägval som kan vara svåra att navigera. Här skildras just ett sådant på ett lekfullt sätt, med lust och intensitet, men framförallt får allvaret stå i fokus.”

BÄSTA SKÅDESPELARE
Magnus Krepper – Chassé
”Skådespelaren lyckas med övertygelse gestalta den lättkränkta pappan, där han porträtterar stress, själviskhet, eftertänksamhet och slutligen ånger med stor precision. Hans ögon blir det känslouttrycket som övertygar och förmedlar dessa känslor på ett imponerande sätt.”

BÄSTA FOTO 
Finns i sjön Folke Hjortberg & Carl-Johan Kesten
”En film med professionellt upplagd mise-en scène där kameran med skicklig hand guidar oss genom historien med väl utvalda vinklar och dramatisk ljussättning.”

BÄSTA PRODUKTIONSDESIGN
Max Hilding – Replacement
”Du tog oss till en helt ny värld och bjöd oss till den för att utforska mer och det gjorde vi med glädje. Med excellent ljussättning, locationval, set design och rekvisita trollband du oss och gav oss känslan att det här är på riktigt. Stilsäkert, snyggt och skickligt!”

BÄSTA KLIPP
Fisk utan gälar – Elias Hammarlund
”Klippningen är imponerande och skapar en harmonisk balans mellan ljud och bild, vilket kraftfullt förhöjer filmens kvalitet och övergripande upplevelse.”

BÄSTA LJUDDESIGN
Max Hilding – Replacement
”Tekniskt väl utförd och kreativt effektiv, hjälper ljuddesignen här, denna film att uttrycka mystik och dolda hot.”

BÄSTA ORIGINALMUSIK 
Late night jam 
”Med musiken som huvudkaraktär och den enda skådespelaren i filmen som motspelare visar denna filmen vikten av originalkomponerad musik i filmproduktion. Smart, dynamiskt och det tydligt prov på skicklighet inom hantverket.”

BÄSTA STUNT
Queens of Molkom
”Genom att utnyttja skickliga kameravinklar, framställning och aktörernas reaktioner har en humoristisk fightscen skapats, vilken förstärks ytterligare av de något surrealistiska ljudeffekterna.”

BÄSTA COLORIST
Max Hilding – Replacement
”Med en vacker och drömsk color grading lyfts denna films kusliga gestaltning till en högre nivå.”

NOVEMBERFESTIVALEN

DIREKT
The blue boy – Rickie Cai & Ida Cai
En fisk utan gälar – Elias Hammarlund

URVAL
Chassé – Thea Grude
Late night jam – Rickie Cai

Senaste nytt från Värmlands Filmförbund

Noomaraton 2024

Gör film på 24 timmar efter givna regler, där är grunden för filmtävlingen Noomaraton som…

Läs mer

FilmörnenPlay
Se utvalda vinnare genom tiderna