Av 31 kortfilmer i år hittar vi ett mörkt drama överst på prispallen. Oskar Willers från Arvika vann med det tunga dramat M e l l a n r u m (”Interstice”). Filmen skildrar en mörk verklighet där unga män utnyttjas av äldre. M e l l a n r u m hade världspremiär på BFI London Film Festival 2019.
Oskar Willers Oskar Willers Oskar Willers M E L L A N R U M – Drama av Oskar Willers M E L L A N R U M – Drama av Oskar Willers
Filmerna som går vidare för tävlan i Novemberfestivalen Arena för svensk ung film är vinnarna i Mellanvikt och Tungvikt. Lactose Pill av Benjamin Grimm och Åktur av Filip Hjalmarsson & Einar Schelin. Två filmer skickas också för urval till Novemberfestvalen med chans att tävla där och det är Swedish Courage av Nadya Abbasi och Andetag av Jakob Benjaminsson.
Årets Jury Sara Larsson, filmproducent och stuntkvinna, Isak Olsson, filmare, journalist och mediekreatör och Alma Johannesson, Filmörnenvinnare 2019 och mediestudent.
Grattis alla vinnare

Filmörnen M e l l a n r u m – Shazi Özdemir & Oscar Willers
En fantastisk helhetsupplevelse. Produktionen genomsyras av ett professionellt handverk med öga för detaljer. men framförallt är det ett fantastiks manus och med en stark historia som inte lämnar någon oberörd.

Bästa Supervikt Mellanrum – Shazi Özdemir & Oscar Willers
En mycket välgjord film där ingenting lämnas åt slumpen. Val av tid och rum, skådespelare, set design, ljuddesign ja allt förhöjer det redan välarbetade manus, skådespeleri och regi. Wow! Den här filmen sätter sig djupt in i kroppen och kommer leva kvar länge. Skönt att kunna luta sig tillbaka eller rättare sagt vrida på sig, just för att det inte finns något annat som stör, all energi går istället till att ta in storyn! En film som inte kommer lämna någon oberörd! …

Bästa Tungvikt Åktur – Filip Hjalmarsson & Einar Schelin
Denna film slår långt över sin egen viktklass. Den står som ett bevis för att man med ett starkt manus och bra skådespelare kan nå otroligt långt. Personerna bakom filmen visar på en stor bredd och ett skickligt filmhantverk. Berättandet berör och engagerar tittaren i den trasiga relation som står i centrum i filmen. Trots en ödmjukt enkel inramning lämnas ingen tittare oberörd.

Bästa Mellanvikt Lactos Pill – Benjamin Grimm
För god uppfinningsrikedom och modet att våga bjuda på sig själva. Med en genomtänkt text och kreativitet inom sitt område, skapar filmmakarna till den här filmen en humoristisk och helt egen stil.

Bästa Lättvikt – Skogsdungen – Hanna Nilsson, Lilly Nilsson & Alvina Nilsson
Dessa härliga kreatörer som fixar allt från manus, foto, regi och skådespeleri har med humor, snygg timing och härlig charm fått oss att le många gånger. Ni är imponerande!

Bästa Regi Nitton – Marcus Carlsson
Denna film har många starka sidor, men i slutändan hade allt varit förgäves om inte samspelet mellan de två huvudkaraktärerna fungerade. Som tur är, så gör det det. Här visas att nästan inget kan vara så talande som en tystnad, att en karaktär är så mycket mer än orden i manuset och att kärlek på film inte alltid måste se ut som kärlek på film.

Bästa Manus Mellanrum – Oscar Willers
Manuset i den här filmen är välskriven från början till slut med vändpunkter som får en att vända ut och in. Karaktärernas utveckling kommer krypande och samtidigt som deras val gör en överraskad så byggs både hat och medlidande upp under tiden. Karaktärerna är trovärdiga, man blir både äcklad och förkrossad. En film man inte kan släppa under en lång tid framöver…

Bästa Skådis Nitton – Nora Ek
Att våga visa riktiga känslor och uttryck framför en kamera och samtidigt trollbinda en publik är ingen enkel sak. Men när varje ord, rörelse och uttryck i kroppsspråket känns genuint och naturligt, är det svårt att inte beröras. På så vis fångar personen inte bara känslan i relationen, utan även tittarens övertygelse om berättelsen. För en realistisk återspegling av en människas känslor och en slags innerlighet till karaktären.

Bästa Foto Nitton – Antonio Ikovic
Denna film har ett mycket välkomponerat bildspråk där inte bara manus och skådespeleri för berättelsen vidare utan även det utmärkta valet av foto som gör att man helt fängslas in i filmen.

Bästa Klipp Just Smile – Tomas Holmberg
En film som visar att enkelhet och precision är ett vinnande koncept. Med lekfull timing och väl avvägda val är klippningen det som knyter ihop denna film på ett självklart och sömlöst sätt.

Bästa Ljuddesign – Mellanrum – Gabrielle Wikhede
Med ett rent, välgjort och trovärdigt ljud som höjer spänning men också en känsla som går rakt in i kroppen som gör att man ryser. Som sagt en helt oklanderlig film.

Bästa Musik – Ödestimmen – Aaron Dunn
Filmmusik är, och ska vara, ett hantverk. Musiken ska hjälpa berättelsen framåt och dansa med den dramaturgiska kurvan. Den ska skapa spänning och lättnad, tro och tvivel, kärlek och hat. Den ska vara en så naturlig del av helheten, att den känns självklar. Detta är något som skaparna bakom denna film verkligen har lyckats med.

Bästa Specialeffekt/VFX – The Drowned – Daniel Johansson
VFX kan ha många ändamål. Det kan vara en nyckel till att vidga konstnärliga möjligheter. Det kan göra det naturliga onaturligt, eller helt enkelt bjuda på en visuell upplevelse. Den här filmen använder VFX mycket smakfullt och kommunicerar samtidigt på ett meningsfullt sätt till tittaren.

Bästa Kostym – Ödestimmen – Simo Paulakoski
Ibland syns det när en skapare älskar sitt verk. När man har lagt ner mer blod, svett och tårar på detaljer än vad som kanske egentligen är försvarbart, när skapandet i sig har ett självändamål. Kostymarbetet i denna film är inget annat än beundransvärt och det bär berättelsen på sina axlar.

Bästa Stunt Do not cross me – Tore Nilsson
Stuntutövare får väldigt sällan cred för sitt arbete, men det kräver väldigt mycket för att det ska se äkta och trovärdigt
ut. Det krävs en medvetenhet och en enorm kroppskontroll som är väldigt svår att få till. Ett av de svåraste stunten är bemästra är att kunna dö. Det gör mottagaren med bravur.

Bästa Musikvideo – Josef Park – Snacket – Wilhelm Forsnäsgård
I den här filmen har kreativiteten med all rätt fått visa upp sin rätta sida och miljö, färger och ljus får ta sin självklara plats i bildkompositionen. I filmen blandas en lekfull ljussättning och sköna bilder med ett gött grove och en genomarbetad sångtext. I takt till musiken blir filmen uttrycksfull både framför och bakom kameran.
Publikpriset
Avslöjas söndag 4:e oktober efter 12.00.